Bilde av forfatter Selma Lønning Aarø
Foto: Agnete Brun

Bok & Kaffe: Feliz Navidad - med Selma Lønning Aarø

Selma Lønning Aarø er tilbake med en ny roman om hormonelle tenåringer, gryende tegn på overgangsalder og demensens tragikomiske ringvirkninger.

Feliz Navidad handler om å være kvinne midt i livet, utakknemlige tenåringsbarn, en svikefull ektemann og en mor som forsvinner. Ikke minst handler romanen om hvem vi blir når det virkelig røyner på.

Saga og familien reiser til Spania med pinnekjøtt og håp om en perfekt julefeiring i kofferten. Allerede ved ankomst melder utfordringene seg. Var det riktig å ta med den demenssyke moren til utlandet, hvor selger de kålrabi i Spania og hva driver egentlig ektemannen med når han er ute på tur?

Selma Lønning Aarø kommer fra Stord, men bor nå på Kråkerøy. Fredrikstad er heldige som har fått adopterer en så fin forfatter.

Selma Lønning Aarø debuterte i allerede i 1995 med "Den endelige historien", som var vinner av Cappelens konkurranse for beste debutroman. "Vill ni åka mera?" (2003) har blitt betegnet som hennes litterære gjennombrudd. Romanen ble også nominert til Brageprisen. I 2016 kom den kritikerroste dokumentarromanen "Hennes løgnaktige ytre", en tragisk, intens og ukjent historie om å være kvinne og kunstner, som vekker Anna Munchs glemte forfatterskap til live. Romanen involverer også den berømte forfatteren Knut Hamsun. Hun har utforsket familierelasjoner med humoristisk undertone i "En rekke avbrutte forsøk" og "Privatlivets fred".

Nå kommer hun for første gang til Fredrikstad bibliotek!

Møt henne i samtale med litteraturformidler Ingrid Rekdal.