Bilde av bibliotekarene Dag Einar og Aleksander som viser fram fotballbøker og har på seg fotballtrøye og supporter-skjerf.

Bok & Kaffe: Topp 3 fotballbøker

Aleksander og Dag Einar kårer de beste bøkene med fotball-tematikk.

Har ikke alle et forhold til fotball? Hvis du ikke ser på eller spiller det selv, kjenner du sikkert noen som er ivrige supportere, der man omtrent kan lese om favorittlagets opp- og nedturer i supporterens ansiktsuttrykk og humør. Men uavhengig av om du heier på et lag eller ikke, så er fotball ikke bare en sport og aktivitet. Det er også identitet, (hva hadde vel Fredrikstad vært uten FFK?), politikk og samfunn. Og det kan selvsagt også være litteratur!

På denne ukens Bok & Kaffe skal derfor bibliotekarene, og ihuga fotball-supportere, Dag Einar og Aleksander presentere hver sin liste over det de mener er de beste fotballbøkene gjennom tidene.  Her kan det bli alt fra saftige biografier, kritiske undersøkelser og fotball-filosofiske pasninger i skriftlig form.

Vi arrangerer Bok & Kaffe i Østfoldrommet hver onsdag hele høsten. Her blir det blant annet bokanbefalinger, foredrag og forfattermøter. Vi legger fortløpende ut informasjon om arrangementene på vår nettside og på Facebook.