Vigdis Hjorth forfatter
Foto: Sara Angelica Spilling

Østfoldrommet

Kunst i litteraturen - Hjorth, Nyland og Ellefsen

Hvordan bruker litteraturen billedkunst? Hvilken historie forteller et bilde? Fra Oscar Wilde’s «Bilde av Dorian Gray» til «Pike med perleøredobb». Fra «Medusas flåte» til Da Vinci-kodens bruk av Mona Lisa. Vi dykker ned i hvordan kunsten inspirerer litteraturen. Og omvendt.

Den tyske og nederlandske utgaven av «Er mor død» bruker et maleri av Fredrikstadkunstner Leif Nyland. «Badehus» er et av Nylands første motiver og han har jobbet med dette motivet i nesten 30 år. Hovedtrekket er at motivet gradvis har blitt mørkere. Mer melankolsk. Motivet ligger i Hankøsundet. Nå pryder Nyland forsiden til Hjorths kritikerroste bok.

Dette er utgangspunktet for en samtale mellom forfatter Vigdis Hjorth, kunster Leif Nyland og kritiker Bernhard Ellefsen om kunstens rolle i litteraturen.

Lån kunst på biblioteket

Visste du at Fredrikstad bibliotek har eget artoteket? Det betyr at du kan låne kunst helt gratis.

Fredrikstad kommune har i samarbeid med biblioteket etablert en egen utlånstjeneste av kunst – Artoteket.

I kunstsamlingen vil du finne en stor variasjon av kunst fra mange av distriktets kjente kunstnere. Det er verk av Herman Hebler, Erik Formoe og Bendik Riis, Kristin Romberg, Leif Nyland, Ragner «Joker» Pedersen, Jørn Grynnerup og Morten M.

Les mer om artoteket her.

Forsidebilde Vigdis Hjorth sin bok Er mor død